Saturday, May 2, 2015

America deployed warships in the Strait of «Hormuz» to confront Iran

أمريكا تنشر سفنا حربية في مضيق «هرمز» لمواجهة إيران

 سفن حربية  امريكيا

نشرت الولايات المتحدة - التي لا تزال تخوض مفاوضات حول البرنامج النووي الإيراني - سفنًا حربية في مضيق هرمز الإستراتيجي، وذلك بعد قيام إيران باعتراض سفن ترفع علمًا أمريكيًا.

واعتبر خبير الشئون الإيرانية لدى مؤسسة راند الأمريكية على رضا نادر أن واشنطن، وقبل أقل من شهرين على مهلة 30 يونيو للتوصل إلى اتفاق حول البرنامج النووي الإيراني بين طهران والدول الكبرى، لا يمكنها أن لا ترد بقوة.

وأضاف نادر "يجب على الولايات المتحدة إظهار أن المياه في المضيق آمنة ومفتوحة أمام التجارة العالمية".

ويمر 30% من التجارة البحرية للنفط الدولية عبر هذا المضيق المحوري الذي يربط بين الخليج وبين بحر عمان، إلا أن إيران اعترضت الثلاثاء حاملة الحاويات ميرسك تيغريس، التي ترفع علم جزر مارشال.

وتعرضت الأسبوع الماضي، حاملة حاويات أخرى هي ميرسك كينسينغتون ترفع العلم الأمريكي "للمضايقة" لمدة 15 إلى 20 دقيقة من قبل زوارق عسكرية إيرانية.

وإثر ذلك، أعلنت واشنطن الخميس أن سفنها الحربية "سترافق" السفن التجارية الأمريكية في المضيق، الذي لا يتجاوز عرضه 30 كم وتحده إيران من الشمال.

وفي اليوم التالي، أعلن البنتاجون أن المحادثات جارية مع دول أخرى من دون تحديد ماهيتها، من أجل تأمين حماية لسفنها من البحرية الأمريكية.

وأوضح نادر أن العديد من دول المنطقة "وخصوصًا السعودية قلقة من تبعات رفع العقوبات"، بعد التوصل إلى اتفاق نهائي مع إيران، إذ تخشى أن "تصبح أكثر عدائية" في منطقة الخليج.

وتابع أن الولايات المتحدة أرادت على الأرجح أن تظهر "جديتها في ضمان أمن المنطقة".، إلا أن الولايات المتحدة احتفظت لنفسها ببعض المسافة.

وسبق أن شهدت الولايات المتحدة وإيران صراع قوة مرات عدة، حول حرية تحرك السفن في المضيق الإستراتيجي.

ويأتي التوتر في المضيق بعد توتر آخر بين البحرية الأمريكية والإيرانية، قبالة سواحل اليمن.

United States - which is still locked in negotiations over Iran's nuclear program - also deployed warships in the strategic Strait of Hormuz, and that after the establishment of Iran to intercept ships flying the American flag.

It was considered by the US Rand Corporation expert on Iranian affairs Alireza Nader to Washington, and less than two months before the June 30 deadline to reach an agreement on Iran's nuclear program between Tehran and major powers, it can not not respond strongly.

He said Nader "the United States must show that the water in the Straits safe and open to world trade."

And passes 30% of maritime trade with international oil through this pivotal strait which connects the Gulf and the Sea of ​​Oman, Iran, however, objected Tuesday Tigris Maersk container, which is flying the flag carrier of the Marshall Islands.

And exposed last week, other containers are Maersk Kensington carrier flying the American flag "harassed" for 15 to 20 minutes by the Iranian military boats.

Subsequently, Washington announced Thursday that its warships "accompany" the American merchant ships in the strait, which currently does not exceed 30 km and is bordered by Iran from the north.

The next day, the Pentagon announced that talks are under way with other countries, without specifying what they are, in order to ensure the protection of ships from the US Navy.

Nader explained that many of the countries in the region "and especially Saudi Arabia worried about the consequences of the lifting of sanctions", after reaching a final agreement with Iran, as it fears that "become more aggressive" in the Gulf region.

He said the United States wanted probably to show "seriousness in ensuring the security of the region.", But the United States retained for itself some distance.

Previously, the United States and Iran witnessed a power struggle several times, about the freedom of movement of ships in the strategic Strait.

The tension in the strait after another tension between US and Iranian naval, off the coast of Yemen.