Free Web Submission http://addurl.nu FreeWebSubmission.com Software Directory www britain directory com education Visit Timeshares Earn free bitcoin http://www.visitorsdetails.com CAPTAIN TAREK DREAM: حصريا : تفاصيل اعترافات المتهم الرئيسي في تفجير قطار الإسكندرية

Friday, July 11, 2014

حصريا : تفاصيل اعترافات المتهم الرئيسي في تفجير قطار الإسكندرية

صورة ارشيفية

"شرائح موبايل ، ودوائر كهربائية، وألعاب نارية، ومواد كيمائية، وبرطمانات معدة للتعبئة".. كل هذه الأشياء عثرت عليها قوات الأمن في شقة بمنطقة المنتزه شرق الإسكندرية يستخدمها تنظيم الإخوان كمعمل، لتصينع المتفجرات.

كانت تحريات رجال المباحث توصلت إلى قيام شخص يدعي محمد على إسماعيل محمد، ٢٦ عاماً ، مهندس كهرباء، ومنتمى لجماعة الإخوان الإرهابية ، مقيم بمنطقة كرموز، بتصنيع الدوائر الكهربائية لأعضاء اللجان النوعية لتنظيم الإخوان، و التى تستخدم فى عمليات التفجير .

بتقنين الإجراءات وبالتعاون مع ضباط الأمن الوطني، تم ضبط المتهم وبمناقشته اعترف بأنه يقوم بتوصيل الدوائر الكهربائية بالعبوات الناسفة التي يستخدمها أعضاء جماعة الإخوان الإرهابية.


أنا عضو في تنظيم الإخوان و"كنت بصنع 3 قنابل في اليوم وبصلح اللي مايشتغلش"

وقال خلال التحقيق:"أنا عضو في تنظيم الإخوان، وبشتغل مهندس كهرباء، وكان دوري هو تصنيع 3 قنابل يومياً، من خلال الامكانيات المتاحة، وكنت بسلمهم لمصطفي أبو بكر، اللي كان بيوزعهم علي الشباب عشان يزرعوهم في المناطق المستهدفه". . وأضاف " كنت بحدد كل طلباتي في ورقه، وكانوا بيجبولي كل اللي انا محتاجه في المعمل عشان اصنع الثلاث قنابل يومياً".


وتابع " ماكنش دوري بيتوقف علي تصنيع القنابل بس، بل كان يمتد لإعادة صيانتها، لأن فيه قنابل كتير عملتها، وسلمتها للشباب، ومشتغلتش فرجعوهالي تاني عشان اشوفها مشتغلتش ليه، ويرجعوا يزرعوها تاني، وده حصل مع قنبلة قطار أبو قير، لأنها اتزرعت قبل كدة لكن مانفجرتش، والشباب رجعوها، واكتشفت ان كان في مشكله في شريحة الإستقبال وأعدت اصلاحها، وتم استخدامها عقب ذلك".


وأضاف " اللي كان بيصرف علي الموضوع ده قيادات الجماعة، بس مين بالضبط مش عارف، أنا كان دوري أن أطلب المواد المطلوبة لتصنيع القنابل وهي تيجي". وأرشد عن الشقة المستخدمة كمعمل لتحضير العبوات الناسفة، بدائرة قسم ثان المنتزه، وداهمتها فوات الأمن، فى مأمورية أشترك فيها خبراء المفرقعات والحماية المدنية.


وتبين أن الشقة عبارة عن غرفتين، وبتفتيشها عثر بداخلها على كمية كبيرة من المواد الكيميائية التى تستخدم فى تصنيع العبوات الناسفة بالإضافة إلى الأدوات التى تستخدم فى عملية التفجير" شرائح موبايل ، ودوائر كهربائية، وألعاب نارية، وهواتف محمولة ، ومواد كيمائية، وبرطمانات معدة للتعبئة " كما تم ضبط عدد 3 عبوات ناسفة كاملة مجهزة للتفجير، موصله بشرائح موجوده داخل 3 هواتف محموله.


قيادات الجماعة بالأسكندرية " كانوا بيمولوا العمليات بس أنا ماعرفش أسمائهم"

من جانبه قال اللواء ناصر العبد، مدير مباحث الإسكندرية، إن التحريات بينت تورط عدد من قيادات تنظيم الإخوان الهاربين، في تمويل هذه اللجان النوعية، وتم تحديد هويتهم رافضاً الافصاح عن أسمائهم .. بالعرض علي النيابة العامة قررت حبس المتهم 15 يوماً علي ذمه التحقيق.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.