في بداية شهر مايو سنة 1947، سمع المارة أسفل مبنى امباير ستيت الشهير في نيويورك، صوت تحطم مكتوم، وسرعان ما رأوا هذا المشهد المؤثر، شابة جميلة جدا، تستلقي في سلام كأنها نائمة، فوق سيارة ليموزين كاديلاك انبعجت من أثر سقوط الفتاة عليها من ارتفاع 86 طابقا، أي 320 مترا.
In May 1947, LIFE magazine devoted a full page to a picture taken by a photography student named Robert Wiles. The photograph is extraordinary in several ways—not least because it remains, seven decades later, one of the most famous portraits of suicide ever made. Along with Malcolm Browne's 1963 image of a self-immolating Buddhist monk and a small handful of other photos of men and women seen before, during, or after their own self-slaughter, Wiles' picture graphically and unforgettably captures the destruction—both literal and figurative—that attends virtually all suicides.
على الرغم من الارتفاع الهائل، فقد بدا جسد الفتاة إيفيلين مكهيل كأنه سليم تمام، كانت تستلقي في أناقة وقد وضعت إحدى ساقيها فوق الأخرى، ترتدي عقدها اللؤلؤي وقفازاتها البيضاء، بالقرب منها كان يمر بالمصادفة طالب تصوير يدعى روبرت سي ويلز، التقط لها هذه الصورة بعد 4 دقائق فقط من وفاتها، ونشرت الصورة في مجلة لايف يوم 12 مايو 1947.
The woman in the photo was 23-year-old Evelyn McHale. Not much is known of her life, or of her final hours, although countless people have put enormous effort into uncovering as much about the troubled, attractive California native as they possibly could. For example, But even that examination of her history and her death feels somehow lacking—not because the Codex post is weak, but because Evelyn left behind so little to hold on to. In the end, there is not even a gravesite; she was cremated, according to her wishes, and no marker or tombstone exists.
كانت ايفيلن فتاة عادية في الرابعة والعشرين من العمر، تنتظر زواجها بعد أقل من شهرين من خطيبها باري رودس المتخرج من كلية سلاح الجو، نشأت إيفيلين بين 7 من الأخوة والأخوات في واشنطن، انفصل أبواها واحتفظ الأب بحضانة الأطفال السبعة، انتقلت إلى نيويورك وعملت محاسبة، قبل انتحارها مباشرة، في 30 أبريل، زارت خطيبها باري لتهنئته بعيد ميلاده الرابع والعشرين، وأوصلها خطيبها إلى محطة القطار وقبّلها، وقال في ما بعد إنها "بدت كأي فتاة طبيعية مرحة ومقبلة على الحياة"، كان ينتظر أن يقام زفافهما في منزل شقيق باري بعد أقل من شهرين.
But beyond the mystery of Evelyn McHale's life and death, there is the equally profound mystery of how a single photograph of a dead woman can feel so technically rich, visually compelling and—it must be said—so downright beautiful so many years after it was made. There's a reason, after all, why she is often referred to as "the most beautiful suicide"; why Andy Warhol appropriated Wiles' picture for his Suicide: Fallen Body (1962); why once we look, it's so hard to look away.
In Wiles' photo, Evelyn looks for all the world as if she's resting, or napping, rather than lying dead amid shattered glass and twisted steel. Everything about her pose—her gloved hand clutching her necklace; her gently crossed ankles; her right hand with its gracefully curved fingers—suggests that she is momentarily quiet, perhaps thinking of her plans for later in the day, or daydreaming of her beau.
لكن في الساعة العاشرة، وأربعين دقيقة من صباح اليوم الذي قررت فيه إنهاء حياتها، قفزت إيفيلين من أعلى امباير ستيت، كانت الشخص الثاني عشر الذي ينتحر من فوق هذا المبنى الشهير الذي أنشيء سنة 1931، وخلف النافذة التي قفزت منها، تم العثور على كراسة مذكرات فيها هذه الكلمات" لا أريد لأحد من عائلتي أو خارجها أن يرى جسدي، أحرقوه، أتوسل إليكم فهذه هي أمنيتي الوحيدة، طلب مني خطيبي أن أتزوجه في يونية المقبل، لكني لا أصلح زوجة لأي شخص، اسألوا والدي، إن لدي الكثير من ميول أمي".
تم التعرف على جثمانها من خلال شقيقتها هيلين، وتم حرق جسدها استجابة لرغبتها.
For its part, LIFE magazine captioned the picture with language that veers strikingly from the poetic to the elemental: "At the bottom of Empire State Building the body of Evelyn McHale reposes calmly in grotesque bier her falling body punched into the top of a car."
This is not the place to delve into the deep, troubling universe of suicide, with all of its attendant pain, grief and lingering, unanswerable questions. But for a single moment, we can look one last time at Evelyn McHale, and remember her. Even if none of us ever knew her. Even if we'll never really know what pushed her off the building. Even if she's long, long gone, and never coming back.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.