Monday, May 23, 2016

صيدليات تخالف تعليمات وزارة الصحه في زيادة أسعار الدواء


على الرغم من صدور قرار وزارة الصحة والتعليمات المشددة التى وردت للصيدليات على مستوى الجمهورية بعدم بيع التشغيلات العلاجية والدوائية القديمة بالأسعار الجديدة وتطبيق الزيادة فقط على العبوات التى تم إنتاجها بعد القرار وبعد مناشدة وتوصية الرئيس عبد الفتاح السيسى بمحاربة الفساد وجشع التجار والسوق السوداء على مستوى الجمهورية ألا أن بعض ذوى النفوس الضعيفة والمريضة أصرا على تجاهل الأمر برمته وأصروا على إمتصاص دماء المواطنين والفقراء ومحدودى الدخل والغير قادرين بوسيلة حقيرة وعفنة بزيادة أسعار عبوات أنتجت منذ عام مضى وأكثر بتطبيق التسعيرة الجديد عليها للكسب الغير المشروع دون وجه حق مخالفة لأحكام القانون وقرار وزارة الصحة ضاربين بالجميع عرض الحائط من أجل حفنة جنيهات ربما لا يستطيع البعض دفعها.

مأساة يعيشها العديد من المواطنين المصريين مصدرين بها صرخة إستغاثة لوزير الصحة ولرئيس الجمهورية ولكافة الجهات الرقابية فى مصر ضد هؤلاء..

هنا حالة من ضمن ألاف الحالات التى عاشت تلك المأساة بمحافظة الأسكندرية يحكى قصة بيع دواء له أنتج منذ عام بالسوق السوداء من أحد الصيدليات وشاهدوا رد الصيدلى بلا خجل أو حياء من المشترى مصرا أن لا يتقى الله بالمواطنين وتلك كانت قصته.....


- بعد القرار امبارح باليل يوم21/5/2016 روحت اشتري سيدوفاج 1 جم لوالدي من صيدليه اسامه الطيبي اللي في اول شارع زكي رجب في سموحه.
- المهم بعد ما طلبت من الصيدلي العلبه و حاسبت و دفعت 7 جنيه ثمن شريطين .
- يعني الشريط ب 3.5 جنيه و روحت لقيت مكتوب علي العلبه تمن الشريط 2.5 و العلبه كامله ب 5 جنيه .
- المهم طبعا اتفرست و قلت لازم اخد موقف مصر بتتغير و سخنت نفسي و قلت الساكت عن الحق شيطان اخرس المهم خدت نفسي تاني و رحت للصيدلي قلت جايز مش واخد باله .
- المهم قلتله ده سعره زائد قالي ما أنا عارف وحضرتك الدوا ده ناقص .
- قلتله و انا مالي انت بتبيع سوق سودا .
- قالي اصلا الادويه كلها غليت .
- قلتله الدوا ده مكتوب انه اتصنع في شهر 10 سنه 2015 يعني الدوا ما كانش غلي


- و بعدين انتو كاتبين بنفسكوا علي البار كود بتاع الصيدليه انه ب 5 جنيه .
- فالراجل لقاني بنفخ قالي لو مش عاجبك ارجعهولك .
- قلتله لأ انا محتاجه فأكيد حاخده بس مش حاسكت لان فيه ناس اغلب من الغلب و دول مش حيعرفوا يعملوا اللي حاعمله و اخرهم يحسبنوا و يدفعوا اتقوا الله في المريض اللي هوه اضعف من ان يحتمل استغلالكوا .


كم طالب الشاكى الجميع بتوصيل صوته إلى من يهمه الأمر كما قال....

*( ارجو من اي حد يقرا الستاتس دي يعملها شير علشان صوتنا يوصل مرفق صور الفاتوره و العلبه و تمنها مكتوب عليها ارجو الشير بس علشان الغلابه اللي بيتفرموا في البلد دي)*


قرار وزارة الصحة


بعض الصيدليات تخالف تعليمات وزارة الصحه في زيادة أسعار الدواء القديم مع أن قرار وزارة الصحه يسرى الزيادة فيه على إنتاج الأدوية بعد تاريخ قرار وزارة الصحه وليس قبلها .

وبعض الصيدليات الأخرى ورد منها شكاوى ببورسعيد


ورد في بيان النقابة بالنص ” ان الدواء مسعر جبرياً ولا يباع بأقل أو أكثر من ثمنه ”

أرسلت نقابة الصيادلة ببورسعيد خطاب لاصحاب الصيدليات تطالبهم فيه بالالتزام بقرار مجلس الوزراء ولم تطالب الصيادلة ببيع الدواء القديم بالاسعارالجديدة ودليل ذلك انها اكدت ان الدواء مسعر جبرياً ولا يجوز بيعة وتداولة الا بالسعر المحدد .

وهو ما يجعلنا نطالب بإلتزام الصيادلة ببيع الدواء القديم بالسعر الرسمي المدون علي العلبة وعلى أن ينفذ قرار الزيادة بعد طباعته علي التشغيلات الجديدة للدواء لضبط السوق وحتي لا يتم بيع الادوية بالاسعار العشوائية أو السوق السوداء.

ونطالب الأجهزة الأمنية والصحية والدوائية والرقابية والأجهزة التنفيذية جميعها بمحاربة تلك الظاهرة وهذا القرار الذي إتخذه بعض أصحاب الصيدليات من ذوى النفوس المريضة لتحقيق أرباح طائلة علي حساب المرضي الفقراء والغير قادرين من المواطنين فى مصر.

صرخة إستغاثة يطلقها فقراء ومحدودى الدخل والغير قادرون فى مصر فى تلك الأيام المباركة أتمنى أن تجد طريقها للنور بمحاربة هؤلاء الذين يضغطون بعبأ ثقيل أكبر على من هم مطحونين من دوامات الحياء وغلاء الأسعار أساسا ولا يحتاجون لزيادة أعباء أخرى على كاهلهم ..... فهل من مجيب؟؟؟؟؟؟؟